5 desembre, 2013
Ha mort la poetessa Joana Raspall

Joana Raspall ha mort la matinada del 4 de desembre a casa seva, a Sant Feliu de Llobregat, segons ha confirmat la seva família. La família ha demanat que totes les aules de lesescoles de Catalunya recordin Joana Raspall amb la lectura d’alguns dels seus poemes. El 29 de novembre es van cloure els actes de celebració del centenari del naixement de la poetessa més veterana de les lletres catalanes.

Autora de contes infantils, Raspall va escriure sobretot poesia per a nens i nenes, i també per a adults. Va conrear també la novel·la, el teatre i els estudis de lingüística. El 1981 ve rebre el Premi Crítica Serra d’Orpel llibre ‘Petits poemes per a nois noies’ i va començar a publicar reculls de poemes per als més petits de manera regular a finals dels anys noranta. El 2007, l’autora va publicar la seva primera novel·la ‘Diamants i culs de got’ i l’any següent va publicar un recull de narracions, ‘El cau de les heures’.

Joana Raspall i Juanola va néixer l’1 de juliol de 1913 al barri de la Barceloneta. Més endavant es va traslladar a Sant Feliu de Llobregat, on viuria la resta de la seva vida. La seva activitat literària va començar als 14 anys. Les seves primeres publicacions van aparèixer a les revistes locals dels anys vint i trenta. Més endavant, va estudiar a l’Escola de Bibliotecàries i va treballar a la Biblioteca Torras i Bages de Vilafranca del Penedès fins que es va acabar la Guerra Civil. Durant els anys de la guerra, va treballar per evitar que els fons de la biblioteca caiguessin en mans del bàndol nacional.

Després de la guerra, Joana Raspall va començar a treballar com a administrativa i va reprendre la seva vocació literària. Va publicar textos en català en espais clandestins i tolerats per la censura com els Jocs Florals, concursos literaris i festes populars. També comença la creació de les fitxes de mots sinònims, que anys després donaran vida als treballs ‘Diccionari pràctic de Sinònims’, el ‘Diccionari de locucions i frases fetes’ i el ‘Diccionari d’homònims i parònims’.

Durant aquest 2013, en s’ha commemorat l’Any Joana Raspall,i  des de les Biblioteques Municipals s’han dut a terme diverses propostes. Entre altres, el Dia Mundial de la Poesia, el 21 de març, el portal infantil Gènius va estrenar un especial web dedicat a Joana Raspall, amb informació sobre la seva vida i obra, un recital de poemes fet per l’autora i un vídeo musical amb els seus poemes protagonitzat pels nens i nenes que dels clubs de lectura de les biblioteques de Terrassa i Sant Adrià de Besòs.

setembre 2020
« jul.