10 maig, 2005
L’Aula de ciències un entorn d’aprenentatge
Sense categoria

Síntesi del projecte

La nostra intenció és fer de l’aula de ciències un entorn que propiciï el treball de l’àrea des d’una perspectiva on el fer(procediments i tècniques), el pensar (des de la modelització) i comunicar (amb diversitat de llenguatges) esdevingui una estratègia habitual d’ensenyament-aprenentatge. Aquest entorn ha de fomentar també l’acompanyament dels infants en l’evolució de les seves idees sobre els fets i els fenòmens de l’entorn, amb una gestió d’aula que faciliti el treball cooperatiu i l’avaluació reguladora.

Descripció del projecte

Crear l’Aula de Ciències entesa com un entorn d’aprenentatge destinat a facilitar l’educació científica dels nostres alumnes. Un espai on conviuen les eines TIC, els materials específics de laboratori i els materials d’ús quotidià.

Una de les idees que fonamenten el projecte de direcció és la de fer una escola sostenible i arrelada al medi. En aquesta línia de treball experimental, adquireix rellevància si analitzem i valorem el currículum tant d’educació infantil com de primària.

D’altra banda durant el curs 2008/2009 i dins del Pla de Formació de Zona (PFZ) hem fet un taller de 10 hores per tal de treballar l’actualització didàctica en làrea de descoberta de l’entorn. Després de la valoració del treball efectuat en el taller, s’ha fet una proposta de continuïtat que queda recollida en el Pla de Formació del Centre (PFC) per als propers tres anys. Com a escola hem participat en aquests darrers anys en el concurs de fotografia científica organitzat pel CDEC/CESIRE i vam quedar finalistes en l’edició 2007/2008. També participem en el seminari sobre sostenibilitat al llarg de la vida que es realitza a la nostra ciutat i estem dins el projecte d’Agenda 21 de ciutat.

La persona responsable del projecte, forma part de l’Equip del CDEC/CESIRE com a formadora en el programa d’implantació de les aules de ciències aquests darrers quatre anys i està vinculada a diferents grups de treball de l’ICE de l’UB i de l’UAB, amb els que ha col.laborat en les jornades “Conversar per comprendre” (curs 2007/2008 a Cosmocaixa, experiència que ha quedat recollida a la revista Perspectiva Escolar núm.331 de gener de 2009) i les ciències i els infants (curs 2008/2009 Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa).

Objectius i aspectes a consolidar

Objectius curriculars

Competència científica: “Acompanyar l’alumnat en l’evolució de les seves idees, sobre els fets i fenòmens de l’entorn, per aproximar-los a les idees de la Ciència”.

  • Vincular el pensament científic a:
    • La solució de problemes.
    • Al desenvolupament de la curiositat.
    • A fer preguntes, a indagar…
  • Afavorir processos d’aprenentatge globals, en la mesura que generen interrelacions, entre diverses àrees de treball.
  • Realitzar treball experimental que permeti desenvolupar processos d’ensenyament-aprenentatge significatius des de l’Educació Infantil.
  • Integrar mètodes i eines de treball pròpies de l’activitat científica actual al treball de l’aula.
  • Utilitzar les TIC per a realitzar activitats habituals de ciències, tant dins com fora de l’aula.
  • aconseguir que l’àmbit tecno-científic permeti comprendre, explicar, relacionar i actuar davant els fenòmens del món.
  • Treballar les ciències des de la modelització.

Objectius metodològics

  • Incorporar les TIC a diferents propostes de treball.
  • Propiciar i facilitar una organització d’aula que permeti:
    • L’autonomia dels nostres alumnes en quant a gestió dels materials, maquinari,…
    • Atendre la diversitat a l’aula tant pel que fa referència a les capacitats d’aprenentatge com en la diversitat de desenvolupament cognitiu.
    • El treball cooperatiu com a mitjà per compartir idees, responsabilitats,…
    • Treballar la ciència des d’una perspectiva que ensenyi a pensar, a fer, a comunicar.
  • Trobar, seleccionar, processar i interpretar la informació.
  • Introduir tècniques pròpies dels treball científic.
  • Introduir l’avaluació reguladora i l’autoavaluació en el sentit més ampli (des dels alumnes i des del mestre) com una manera d’entendre que l’error ens permet avançar.

Alumnat destinatari

Tenim previst que al llarg dels dos  cursos que dura el projecte hi participin tots els alumnes d’educació infantil i primària.

Aquest projecte està pensat perquè després de finalitzar aquests dos cursos continuï creixent amb el creixement de l’escola i, per tant, sigui una aula on puguin treballar tots els alumnes de l’escola. 

 

Descàrregues

 
novembre 2020
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« oct.    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Novetats

C/Pere Ferrer, 5, 08195 Sant Cugat del Vallès - 93.576.40.33 - a8064118@xtec.cat
Política de Cookies   Avis Legal