27 març, 2014
SETMANA DE LA CIÈNCIA 2013

La setmana del 15-22 de Novembre del 2013 es va realitzar la Primera setmana de la Ciència a l’escola.

Tota la setmana va girar entorn al títol “Com ho veus?”

Activitats a Primària

Cicle mitjà i superior

Una de les activitats programades amb Cicle mitjà i superior van ser tres tallers impartits per pares i mares de l’escola amb vocació científica. Hi va haver un taller de Percepció visual, un altre sobre la Trajectòria de la llum i convergència, i un tercer sobre l’Anatomia de l’ull.

Es van fer grups de nens i nenes dels diferents cursos, i cadascun d’aquests grups va anar passant per tots els tallers.

Taller de percepció visual: com l’ull veu i percep les coses. Basat en fer un experiment per conèixer en quin moment l’ull comença a detectar les coses i com les detecta. Els alumnes van aprendre conceptes com camp visual (l’espai que l’ull és capaç de veure), visió perifèrica (la que ens permet veure coses pels costats) o visió central (que és la visió que ens permet fixar-nos i mirar atentament les coses com les lletres), entre d’altres.

Taller de propagació de la llum i convergència: els alumnes van conèixer que és la llum i perquè veuen els objectes, i que la llum es desplaça en línia recta però que aquesta també canvia la seva direcció, i es van realitzar una sèrie d’experiments per comprovar-ho També van experimentar sobre el fenomen de refracció de la llum i es van familiaritzar amb conceptes com la Miopia i l ’Hipermetropia, i el perquè alguns nens porten ulleres.

Taller d’anatomia de l’ull: vam tenir la gran sort de poder tenir in situ suficients ulls de vedella, així que les aules es van transformar per unes hores en petits laboratoris de dissecció, on els nens i nenes seguien unes pautes i ells mateixos procedien a disseccionar l’ull.

Aquests tallers van servir als alumnes per veure com es realitza un experiment científic, amb el previ plantejament d’hipòtesis i la seva resposta conforme l’experiment va avançant. I després, van aprendre a interpretar-ne els resultats.

El seguit de conceptes teòrics plantejats de seguida es van poder posar en pràctica.

{pgslideshow id=21|width=640|height=480|delay=3000|image=L}

Activitats a Infantil

Pels alumnes més petits de l’escola, es van realitzar un seguit d’activitats relacionades amb la llum i el color.

Llum negra: El blanc destaca i els colors fluorescents brillen. Han dibuixat, jugat amb la plastilina fluorescent, robes, cartolines,… i també s’han pintat la cara. Tot això amb una il·luminació diferent a la que és habitual.

Llanternes, ampolles i globus: han creat unes ampolles màgiques tenyint l’aigua amb paper pinotxo i afegint purpurina i una làmpada molt original amb un globus i un tub de cartró. I enfosquint l’aula i jugant amb les llanternes i els diferents materials han experimentat amb la llum i els colors.

Retroprojector: han fet dibuixos amb paper d’acetat i els han projectat, tot comprovant que prenien una altra dimensió. També han pogut jugat amb diferents objectes quotidians i han descobert que al projectar-los es veien diferents…uns no perdien el color i d’altres si.